System licytacyjny to po prostu przypisanie określonego znaczenia poszczególnym odzywkom - jedną już poznaliśmy - gdy partner otwiera licytację 1 to ma minimum 5 pików i co najmniej 12 punktów, zwanych także PC lub miltonami. W jakim celu używamy systemu? Aby znaleźć optymalny kolor do gry i zbilansować rozdanie - bo taki jest cel całej licytacji i odpowiedni schemat ma nam to ułatwić, a nie utrudnić. Najprostszy system licytacyjny jest naturalny i logiczny - licytujemy to co mamy:
Otwarcie | Punkty w karcie | Długość koloru |
1 | 12-17 | Brak koloru lub trefle |
1 | 12-17 | 5+ |
1/ | 12-17 | 5+ |
1NT | 16-18 | Skład zrównoważony - brak koloru |
2/// | 18+ | 5+ |
2NT | 19+ | Jak 1NT tylko PC więcej |
3/// | 7-11 | 7+ - odzywka blokująca |
Zalety używania systemu są oczywiste - szybko i łatwo przekazujemy partnerowi dużo informacji - w innym wypadku musielibyśmy "grać w ciemno". Nie mamy też problemów na jakiej wysokości otworzyć licytację - system wyraźnie podpowiada ile trzeba mieć punktów żeby otworzyć np. 2NT. Odzywki z 3 są to tak zwane ODZYWKI BLOKUJĄCE. Charakteryzuje je długi kolor i mała siła punktowa. W jakim celu ich używamy? W przeciwnym do celów licytacji - czyli utrudniamy przeciwnikom zbilansowanie rozdania oraz znalezienie optymalnego koloru do gry. Mając 7 atutów na jednym ręku zdołamy uciułać sporo lew przebijając figury przeciwnika naszymi blotkami atutowymi - a przy okazji partner wie doskonale co mamy w karcie.
Dalsza licytacja:
Licytacja po otwarciu partnera 1 w kolor | Punkty | Kolor |
Słabe poparcie np. 1-2 | 7-9 | 3+ |
Nowy kolor na najniższej wysokości, np. 1-1, 1-2 | 7-10 | 5+ |
Nowy kolor z przeskokiem, np. 1-2, 1-2 | 11+ | 5+ |
1NT | 7-9 | Skład zrównoważony |
2NT | 11+ | Skład zrównoważony |
Po otwarciu partnera nie musimy już mieć 12 punktów żeby licytować - bo punkty ma partner! Pamiętajmy - to gra zespołowa. Partner ma więcej punktów, to my możemy mieć mniej - dlatego żeby poprzeć partnera w jego kolor lub zgłosić swój wystarczy już 7 PC, wtedy gdy partner ma górę swojej odzywki (17 punktów) możemy pokusić się o premię za końcówkę. Gdy partner otwiera 1 ma punkty, a nie ma koloru (lub ma trefle) - liczy na to, że my mamy kolor.
Inwity - są to odzywki które uzależniają wysokość kontraktu od nadwyżek w ręku partnera. Mówią one "partnerze, mam prawie na końcówkę", np. 1-2(my)-3? "partnerze, mam prawie na końcówkę, jeśli masz więcej niż obiecałeś to licytuj 4". Pamiętajmy, że licytując 2 obiecujemy partnerowi 7 punktów - on nie wie, że mamy 9 i licytuje do naszego minimum! Zakładając, że partner ma więcej niż obiecał łatwo przelicytować kartę - w tym celu używamy inwitu. Pamiętajmy, że za 3 premia jest taka sama jak za 1, a wziątek trzeba już wziąć 9 zamiast 7... czyli dwie więcej aby zrealizować zalicytowany kontrakt.
Negaty - są to odzywki, które musimy dać żeby poinformować partnera, że niewiele mamy w karcie. Dotyczą one sytuacji, w której partner może mieć rękę z siłą nieograniczoną (otworzył licytację na wysokości 2) - wtedy może nam uciec premia jeśli spasujemy (jedna osoba nie może prowadzić licytacji), lub odzywki 1, która niekoniecznie obiecuje trefle (pasując ryzykujemy zagranie niewłaściwego koloru).
Negat | Punkty | Kolor |
1 - 1 | 0-6 | Skład dowolny lub kara z siłą do 10 |
2/// - 2NT | 0-6 | Brak lub dowolny |
2NT - 3 | 0-6 | Brak lub dowolny |
Odzywka 1 ma dwa znaczenia - może być negatem z siłą 0-7 lub naturalnym zgłoszeniem kar z siłą do 10PC (bez przeskoku). Jak je odróżnić? Po prostu w następnym okrążeniu partner zalicytuje 2.
komentarze [20] skomentuj
Opracował: Pilsener
<<< poprzednia - 1 2 3 4 5 6 7 - następna >>>