Menu główne

Abc brydża - krótki kurs dla początkujących

4. System licytacyjny

System licytacyjny to po prostu przypisanie określonego znaczenia poszczególnym odzywkom - jedną już poznaliśmy - gdy partner otwiera licytację 1pik.gif to ma minimum 5 pików i co najmniej 12 punktów, zwanych także PC lub miltonami. W jakim celu używamy systemu? Aby znaleźć optymalny kolor do gry i zbilansować rozdanie - bo taki jest cel całej licytacji i odpowiedni schemat ma nam to ułatwić, a nie utrudnić. Najprostszy system licytacyjny jest naturalny i logiczny - licytujemy to co mamy:

Otwarcie Punkty w karcie Długość koloru
1trefl.gif 12-17 Brak koloru lub trefle
1karo.gif 12-17 5+
1kier.gif/pik.gif 12-17 5+
1NT 16-18 Skład zrównoważony - brak koloru
2kier.gif/pik.gif/trefl.gif/karo.gif 18+ 5+
2NT 19+ Jak 1NT tylko PC więcej
3kier.gif/pik.gif/trefl.gif/karo.gif 7-11 7+ - odzywka blokująca

Zalety używania systemu są oczywiste - szybko i łatwo przekazujemy partnerowi dużo informacji - w innym wypadku musielibyśmy "grać w ciemno". Nie mamy też problemów na jakiej wysokości otworzyć licytację - system wyraźnie podpowiada ile trzeba mieć punktów żeby otworzyć np. 2NT. Odzywki z 3 są to tak zwane ODZYWKI BLOKUJĄCE. Charakteryzuje je długi kolor i mała siła punktowa. W jakim celu ich używamy? W przeciwnym do celów licytacji - czyli utrudniamy przeciwnikom zbilansowanie rozdania oraz znalezienie optymalnego koloru do gry. Mając 7 atutów na jednym ręku zdołamy uciułać sporo lew przebijając figury przeciwnika naszymi blotkami atutowymi - a przy okazji partner wie doskonale co mamy w karcie.

Dalsza licytacja:

Licytacja po otwarciu partnera 1 w kolor Punkty Kolor
Słabe poparcie np. 1pik.gif-2pik.gif 7-9 3+
Nowy kolor na najniższej wysokości, np. 1kier.gif-1pik.gif, 1pik.gif-2karo.gif 7-10 5+
Nowy kolor z przeskokiem, np. 1trefl.gif-2karo.gif, 1kier.gif-2pik.gif 11+ 5+
1NT 7-9 Skład zrównoważony
2NT 11+ Skład zrównoważony

Po otwarciu partnera nie musimy już mieć 12 punktów żeby licytować - bo punkty ma partner! Pamiętajmy - to gra zespołowa. Partner ma więcej punktów, to my możemy mieć mniej - dlatego żeby poprzeć partnera w jego kolor lub zgłosić swój wystarczy już 7 PC, wtedy gdy partner ma górę swojej odzywki (17 punktów) możemy pokusić się o premię za końcówkę. Gdy partner otwiera 1trefl.gif ma punkty, a nie ma koloru (lub ma trefle) - liczy na to, że my mamy kolor.

Inwity - są to odzywki które uzależniają wysokość kontraktu od nadwyżek w ręku partnera. Mówią one "partnerze, mam prawie na końcówkę", np. 1pik.gif-2pik.gif(my)-3pik.gif? "partnerze, mam prawie na końcówkę, jeśli masz więcej niż obiecałeś to licytuj 4". Pamiętajmy, że licytując 2pik.gif obiecujemy partnerowi 7 punktów - on nie wie, że mamy 9 i licytuje do naszego minimum! Zakładając, że partner ma więcej niż obiecał łatwo przelicytować kartę - w tym celu używamy inwitu. Pamiętajmy, że za 3pik.gif premia jest taka sama jak za 1pik.gif, a wziątek trzeba już wziąć 9 zamiast 7... czyli dwie więcej aby zrealizować zalicytowany kontrakt.

Negaty - są to odzywki, które musimy dać żeby poinformować partnera, że niewiele mamy w karcie. Dotyczą one sytuacji, w której partner może mieć rękę z siłą nieograniczoną (otworzył licytację na wysokości 2) - wtedy może nam uciec premia jeśli spasujemy (jedna osoba nie może prowadzić licytacji), lub odzywki 1trefl.gif, która niekoniecznie obiecuje trefle (pasując ryzykujemy zagranie niewłaściwego koloru).

Negat Punkty Kolor
1trefl.gif - 1karo.gif 0-6 Skład dowolny lub kara z siłą do 10
2kier.gif/pik.gif/trefl.gif/karo.gif - 2NT 0-6 Brak lub dowolny
2NT - 3trefl.gif 0-6 Brak lub dowolny

Odzywka 1karo.gif ma dwa znaczenia - może być negatem z siłą 0-7 lub naturalnym zgłoszeniem kar z siłą do 10PC (bez przeskoku). Jak je odróżnić? Po prostu w następnym okrążeniu partner zalicytuje 2karo.gif.


komentarze [20] skomentuj

Opracował: Pilsener


<<< poprzednia -   1  2  3  4  5  6  7   - następna >>>

Powrót

Copyright © by Pilsener, mail: lp.pw@kereneslip