Menu główne

Rachunek prawdopodobieństwa w brydżu

5. Rozkład koloru 5-kartowego

Kolor 5-kartowy dzieli się:

Podział Rozkład pierwotny Rozkład minimalny
5-0 3,91% 0,79%
4-1 28,26% 19,84%
3-2 67,83% 79,37%

Gdy brakuje nam 5-ciu kart wyraźną przewagę ma zawsze rozkład 3-2. Jak wyglądają nasze szanse:

Brakuje jednej figury Brakuje dwóch figur
Szansa pierwotna Prawdopodobieństwo Szansa pierwotna Prawdopodobieństwo
Spada singlowa figura 5,65% Spadają dwie figury sec 6,78%
Figura jest w impasie: 50,00% Obie figury są w impasie: 24,00%
- singlowa w impasie 2,83% - dwie figury sec w impasie 3,39%
- druga w impasie 13,57% - trzecie figury w impasie 10,17%
- trzecia w impasie 20,35% - czwarte figury w impasie 8,48%
- czwarta w impasie 11,30% - piąte figury w impasie 1,96%
- piąta w impasie 1,96% Spada singlowa figura 11,30%
Spada druga figura 27,13% Rozkład jest równy (Fx-Fxx) 40,70%
Spada singlowa lub druga f. 32,78% Druga figura w impasie 20,35%
Jest co najmniej druga poza 47,17% 3-cia figura w impasie 20,35%
Co najmniej jedna f. w impasie 76,00%

Dodajmy przykład praktyczny: Mamy kolor AJ do 109xxx - jak go optymalnie rozegrać? Musimy starać się zabić K lub D obrońców. Grając z góry mamy szansę tylko w wypadku singlowej figury - 11,30% + dwie figury sec 6,78 razem daje nam to 18,08%. Impas wygrywa przy singlowej figurze lub KD sec w impasie oraz przy drugiej figurze w impasie, czyli 3,39% + 5,65% + 20,35% = 29,39%. A gdy gramy blotkę i figura się nie pojawia? As czy impas? Popatrzmy:

Lp A B C D E F
1. FFxxx - 1,96% 0 - -
2. - FFxxx 1,96% 1 +0,24% 2,20%
3. FFxx x 8,48% 1 +1,05% 9,53%
4. Fxxx F 5,65% 0 - -
5. x FFxx 8,48% 1 +1,05% 9,53%
6. F Fxxx 5,65% 1 +0,70% 6,35%
7. FFx xx 10,17% 1 +2,51% 22,86%
8. Fxx Fx 20,35% 1 +1,26% 11,43%
9. xxx FF 3,39% 0 - -
10. xx FFx 10,17% 1 +2,51% 22,86%
11. Fx Fxx 20,35% 1 +1,26% 11,43%
12. FF xxx 3,39% 1 +0,42% 3,81%
Suma: 100% 10 11% 100%

A - karty u lewego obrońcy

B - karty u prawego obrońcy

C - szansa pierwotna zaistnienia rozkładu (gdy obrońcy mają po 13 kart)

D - wykluczenie (0) zdarzenia gdy obrońca dołożył blotkę

E - korekta prawdopodobieństwa pozostałych zdarzeń (ich suma musi się równać 100%)

F - szansa końcowa.

Analiza: Dla uproszczenia skróciliśmy wszystkie możliwe rozkłady do 12 kluczowych. Zagranie blotki i dołożenie przez obrońcę blotki wyklucza przypadki 1, 4 oraz 9. Impas wygrywa w przypadkach oznaczonych na zielono, przegrywa w czerwonych.

Liczmy: impas daje nam 11,43 + 22,86 = 34,29%, gra z góry 6,35 + 3,81 = 10,16%. Impas ma ponad 3-krotną przewagę! Daje o wiele większą szansę na oddanie tylko jednej lewy przy tak położonym kolorze.


komentarze [0] skomentuj

Opracował: Pilsener


<<< poprzednia -   1  2  3  4  5  6   - następna >>>

Powrót

Copyright © by Pilsener, mail: lp.pw@kereneslip wizyt: ///323632/2599767