Celem licytacji jest znalezienie optymalnego koloru do gry oraz ustalenie jej wysokości - jak już wiemy, licytację rozpoczyna rozdający a kończą ją 3 pasy. Możliwa jest także sytuacja, w której wszyscy gracze spasują - gra się wtedy po prostu następne rozdanie. Licytacja składa się z odzywek zgłaszanych przez poszczególnych graczy, na przykład: 2 (dwa pik), 1NT (jedno bez atu), 3 (trzy trefl), 5 (pięć karo) - co to oznacza? Pierwsza cyfra oznacza wysokość kontraktu, natomiast druga część (jak się zapewne domyślasz) to kolor autowy, lub też jego brak (NT - bez atu, no triumph).
Licytując 1 deklarujemy "chce wziąć o jedną lewę więcej niż przeciwnicy podpierając się pikami jako kolorem atutowym". Ile to jest o jedna lewa więcej? Pamiętasz co pisało na pierwszej stronie? Wszystkich wziątek, czyli lew mamy 13. Zatem żeby wziąć o jedną więcej niż przeciwnicy my musimy zebrać 7, a oni 6 - czyli licytując na wysokości jednego ZOBOWIĄZUJEMY SIĘ do wzięcia 7 lew - oczywiście razem z partnerem - pamiętajmy, że liczy się wynik pary. Skoro licytując jeden 7 lew, to pewnie licytując dwa 8 i tak dalej zgodnie z tabelką:
Wysokośc kontraktu | Liczba lew |
1 | 7 |
2 | 8 |
3 | 9 |
4 | 10 |
5 | 11 |
6 | 12 |
7 | 13 |
Liczbę lew możemy szybko policzyć stosując wzór: LICZBA LEW = WYSOKOŚĆ KONTRAKTU + 6. Licytację prowadzi się w tą samą stronę co dokłada karty - zgodnie ze wskazówkami zegara. "Podbijać" licytację, czyli "stawkę" lew (jak w pokerze) możemy na dwa sposoby:
a) licytując wyższy kontrakt: na przykład po 1 licytujemy 2NT, 3, 4 - każda odzywka na wysokości od 2 do 7 będzie wyższa.
b) licytując starszy kolor: na przykład 1 po 1, 1 po 1, 1NT po 1. Pamiętasz starszeństwo kolorów w brydżu? Najstarsze są piki, potem lecą kiery, kara a na końcu trefle. Najstarszą odzywką jest NT - bez atu. Czyli starszeństwo odzywek jest następujące: NT, , , , na końcu - najmłodszy kolor.
Podsumowując: Wyższa odzywka jest zawsze starsza, jeśli są równe to starsza jest odzywka zalicytowana w starszy kolor (lub NT). Para, której gracz zalicytuje najstarszą odzywkę i nie zostanie przelicytowany (pamiętajmy, że 3 pasy kończą licytację) wygrywa licytację i staje się parą rozgrywającą, natomiast ostatnia zalicytowana odzywka staje się KONTRAKTEM OSTATECZNYM.
Pamiętajmy, że celem licytacji jest znalezienie koloru do gry i ustalenie jej optymalnej wysokości (liczby lew jakie musimy zebrać). W wypadku złego koloru przeciwnicy mogą mieć zbyt dużo kart w kolorze atutowym, w wypadku kontraktu zbyt wysokiego możemy mieć problem z jego zrealizowaniem. Działa to także w drugą stronę - w wypadku kontraktu zbyt niskiego tracimy szansę na dobry zapis. W jaki sposób zatem mamy się dowiedzieć jaki grać kolor i na jakiej wysokości? Spójrzmy na rozdanie:
AKDxx Kxx xxx xx |
Licytacja:
X - dla wygody tak oznaczamy karty których wysokość nie jest istotna w tym przykładzie |
||||||||||||||||||
? ? ? ? |
? ? ? ? |
||||||||||||||||||
Jxxxx Axx xxx Ax |
Jak łatwo zauważyć, licytację rozpoczyna gracz S, zatem on rozdawał karty w tym rozdaniu. Zaczął on licytację od odzywki PAS. Co ona oznacza? "Partnerze, mam kartę słabszą niż przeciętna". Każda odzywka niesie ze sobą informację - wymiana tych informacji ułatwia nam znalezienie koloru oraz optymalnej wysokości kontraktu. Niestety informujemy w ten sposób także przeciwników, którzy wyciągając wnioski z naszej licytacji ułatwiają sobie rozgrywkę. Całokształt używanych przez nas odzywek tworzy SYSTEM LICYTACYJNY, o którym więcej w następnej części kursu.
Gracz N licytuje 1 - co to znaczy? "Mam kartę silniejszą od przeciętnej i chcę wziąć o JEDNĄ lewę więcej niż przeciwnicy podpierając się pikami jako kolorem atutowym" - to już wiemy. Jak ocenić która ręka jest silniejsza od przeciętnej? Posłużymy się tutaj najpowszechniej używaną metodą MILTONA WORKA i przeliczymy co mamy w karcie na punkty - za każdego asa liczymy 4 punkty (zwane także miltonami lub PC - point counts), króla 3 punkty, damę 2 i waleta jeden punkt. W całej talii mamy 40 PC (policz, sprawdź), zatem każdy gracz dostaje przeciętnie 10, natomiast żeby otworzyć licytację trzeba mieć ich MINIMUM 12. Ile PC ma gracz N? Liczmy: AKD pik to 4+3+2=9 plus K kier 3 punkty zatem 9+3=12. A ile trzeba mieć pików? W zdecydowanej większości systemów licytacyjnych minimum 5.
komentarze [20] skomentuj
Opracował: Pilsener
<<< poprzednia - 1 2 3 4 5 6 - następna >>>