Menu główne

Abc brydża - krótki kurs dla początkujących

10. Gra w obronie - wistujemy

W brydżu nie zawsze przychodzi karta - często zdarzy się tak, że będziesz licytował pas, pas i pas... Umiesz świetnie wylicytować i rozegrać kontrakt, a co wtedy kiedy stroną rozgrywającą zostaną przeciwnicy? Możesz przeszkodzić przeciwnikom w realizacji kontraktu na wiele sposobów - spójrz na przykłady poniżej:


pik.gifDJ10
kier.gifK109xx
karo.gifxx
trefl.gifAxx
W N E S
1trefl.gif 1kier.gif 3NT pas
pas pas - -

Jak wistujesz? Partner wszedł do licytacji 1kier.gif - w jakim celu? Żeby wskazać kolor dobry do obrony! Z Wx wistujemy jak? Z DWÓCH KART ZAWSZE STARSZĄ KARTĄ! Zatem waletem. Spójrzmy co się dzieje dalej - D kier jest w impasie, rozgrywający gdy ją wstawi zostanie zabita, gdy przepuści gracz N także przepuści i będziesz kontynuował kolor blotką. W końcu rozgrywający będzie musiał zabić asem i spróbować wyrobić trefle - partner zabije asem i ściągnie forty kierowe. Ile lew? Weźmiecie 4 kierowe + A trefl razem 5. Dla rozgrywającego zostanie 13-5=8. A ile lew trzeba wziąć na 3NT? Pamiętaj - wistuj w kolor partnera! Po innym wiście rozgrywający bez trudu skompletuje 9 lew wyrabiając trefle.

pik.gifAxxx
kier.gifDx
karo.gifAJxx
trefl.gifD10x
stolik.gif pik.gifKxx
kier.gifAxxx
karo.gifKDx
trefl.gifKJx
pik.gifxxx
kier.gifJx
karo.gif10xxx
trefl.gifxxxx

pik.gifD82
kier.gifAxx
karo.gifxxx
trefl.gifJ10xx
W N E S
- - 1NT pas
3NT pas pas pas

W co wistujesz? Przeciwko NT najlepsza obrona to wyrabianie fort w swoich długich kolorach - masz tutaj taki kolor? Wistuj 5-tką pik! Ważna zasada: spod figury (AK lub D) wistujemy najniższą blotką, ale nie niższą niż 4-ta z góry. To tak zwana 4-ta najlepsza. Pamiętasz co pisało o rozgrywce? Warto oddać przeciwnikom lewę na figurę, żeby wyrobić sobie dobre blotki. Tutaj wist pikowy spowoduje stratę lewy, ale zyskamy 3 forty pikowe + 2 asy i obłożymy kontrakt bez jednej. Jak to się wszystko potoczy? Gramy 5-tką pik, ze stołu rozgrywający dokłada 4, nasz partner 8! i 10 rozgrywającego kończy lewę. Czemu 8? Bo jak rozgrywający ma asa lub króla (a musi mieć, bo inaczej partner by wistował figurą) to zabiję damę a na waleta w stole i tak weźmie! Kładąc 8 mamy dodatkową szansę, że rozgrywający posiada np. A7 - wtedy weźmie tylko jedną lewę. W tym wypadku rozgrywający bije 10 i gra np. karo - bijemy asem i powtarzamy pika. Teraz rozgrywający bije asem i ma tylko 8 lew: 3 treflowe, 3 karowe i 2 pikowe. Próbuje wyrobić kiery lecz nasz partner bije asem i bierzemy jeszcze 3 piki.

pik.gifJ64
kier.gif10xxx
karo.gifDJx
trefl.gifADx
stolik.gif pik.gifA10
kier.gifAKDJ
karo.gifK10xx
trefl.gifKxxx
pik.gifK9753
kier.gifxxx
karo.gifAxx
trefl.gifxx

pik.gifAx
kier.gifxxx
karo.gifxxx
trefl.gif10xxxx
W N E S
- - 1pik.gif pas
4pik.gif pas pas pas

Jak wistujemy? Wyrabiajmy lewy honorowe - bardzo polecany jest wist z sekwensu figur, np. DJ10. Mamy tutaj taki? Mamy! Wistujemy śmiało w K kier - pamiętajmy, z sekwensu wistujemy najstarszą kartą! Partner wtedy wie, że mamy także damę. Po wiście K kier rozgrywający nie może wyrzucić przegrywających kierów na kara, dopóki nie odbierze nam atutów. Partner jednak ma asa atutowego, weźmie na niego i odegra kiera (wiedząc że mamy damę na 100%). Ściągamy D kier, J kier i A trefl obkładając kontrakt -1. Po każdym innym wiście rozgrywający zdąży odebrać nam atuty i wykorzystać kara.

pik.gif10xx
kier.gif10xx
karo.gifAKJxx
trefl.gifKD
stolik.gif pik.gifKDJxx
kier.gifAxx
karo.gifD10x
trefl.gifJx
pik.gifxxx
kier.gifKDJx
karo.gifxx
trefl.gifAxxx

pik.gif10x
kier.gifAD10xx
karo.gifxxx
trefl.gifDJx
W N E S
- - - 1pik.gif
pas 2pik.gif pas 4pik.gif
pas pas pas -

Zdecydowaliśmy się na agresywny wist J kier. Rozgrywający dołożył ze stołu blotkę i po chwili kontynuujemy blotką kier, partner bije damą i gra małego kiera do przebitki. Rozgrywający wyrzuca trefla - bijemy pikiem i co dalej? Odchodzimy treflem po czym rozgrywający ściąga atuty i na kara wyrzuca drugiego trefla - 10 lew. Gdzie błąd? W zagraniu naszego partnera, który ślepo dążył do przebitki. Pamiętaj! Mając naturalne lewy kierowe nie dawaj partnerowi przebitki - co z tego że weźmiecie przebitkę, jak wyrobisz rozgrywającemu lewę na K kier na którą sobie wyrzuci coś przegrywającego - jaki zysk? Żaden! - tracimy tylko jedną kartę w kolorze atutowym. Popatrzmy co będzie jak zamiast kiera partner zagra D trefl! Rozgrywający zawsze wtedy odda 2 kiery, trefla i pika - bo na 3-cią damę położoną za AK weźmiemy lewę.

pik.gifJxx
kier.gifKxxx
karo.gifKD10x
trefl.gifxx
stolik.gif pik.gifAKxxx
kier.gifxx
karo.gifAJx
trefl.gifA10x
pik.gifDxx
kier.gifJx
karo.gifxxxx
trefl.gifKxxx

Podsumowując: Czego się nauczyliśmy? Wiemy, że przeciwko NT najlepiej zaatakować w długi kolor, najlepiej wtedy kiedy mamy w nim figurę. Wistujemy wtedy 4-tą od góry kartą, np. z D8642 4-tką, z D864 4-tką. Zasada jest prosta: Spod figury (AK lub dama) wistujemy niską blotką - z blotek najstarszą lub drugą od góry jeśli obawiamy się, że stracimy lewę. Warto także wistować z sekwensu figur - zawsze najstarszą kartą. Poniżej zestawienie polecanych przeze mnie wistów naturalnych:

Kolor wistu Karta wistu Kolor wistu Karta wistu Kolor wistu Karta wistu
98 9 8643 8 K9753 5
D3 D 10965 10 AD1063 6
A4 A 10754 7 D763 3
KD4 K J864 8 A1032 2
AK109 A 1043 10 D53 3
KJ104 J 974 9 K95 5
AJ3 J 83 8 ADJ54 D

komentarze [20] skomentuj

Opracował: Pilsener


<<< poprzednia -   6  7  8  9  10  11  12   - następna >>>

Powrót

Copyright © by Pilsener, mail: lp.pw@kereneslip