Menu główne

Abc brydża - krótki kurs dla początkujących

7. Rozgrywka

Wiemy już wszystko o licytacji, umiemy liczyć punkty, wiemy jak uzgodnić kolor z partnerem, potrafimy nawet skontrować kontrakt przeciwnika. A jak wygląda sama gra? Stroną rozgrywającą zostaje para, która wygrała licytację, natomiast rozgrywającym graczem zostaje ten gracz tej pary, który pierwszy zgłosił kolor atutowy (lub NT - bez atu) obowiązujący w trakcie gry. Strona rozgrywająca wygrała licytację, za to strona broniąca pierwsza zaczyna grę. Grę zaczyna zawsze zawodnik PO LEWEJ stronie rozgrywającego - wybiera sobie jedną z kart i zagrywa nią (czyli wykłada na stół) - jest to tak zwany WIST.

Po ukazaniu się wistu partner rozgrywającego wykłada karty na stół (poukładane wg kolorów i wartości) - jest to tak zwany STOLIK lub DZIADEK. Od tej chwili rozgrywający dowolnie dysponuje kartami dziadka, natomiast partnerowi rozgrywającego (zwanego także dziadkiem) nie wolno wtrącać się do rozgrywki! Zwróć uwagę na fakt, że rozgrywający widzi zarówno swoje karty, jak i partnera, natomiast wistujący (obrońcy) nie znają nawzajem swoich kart - widzą tylko karty dziadka. Spójrzmy na przykłady:

W N E S
1kier.gif 2karo.gif 2kier.gif 3trefl.gif
3kier.gif pas 4kier.gif pas
pas pas --- ---

Kontrakt ostateczny to końcówka z kier.gif jako atutami wylicytowana przez parę WE. Który gracz tej pary pierwszy zgłosił kier.gif? Gracz W, zatem on zostaje rozgrywającym, natomiast gracz po jego lewej, czyli N wistuje - rozpoczyna grę. Dziadkiem zostaje gracz E i wykłada karty na stół.

W N E S
--- 1karo.gif pas 1kier.gif
pas 2NT pas 3NT
pas pas pas ---
Rozgrywa N (pierwszy zgłosił NT), wistuje E (zawsze po lewej od rozgrywającego). Kontrakt ostateczny to końcówka bez koloru atutowego, a swoje karty po wiście wykłada S, który został dziadkiem w tym rozdaniu.

Podsumowując: Rozgrywający stara się zrealizować kontrakt - widzi swoje połączone ręce i może nimi dowolnie dysponować, nie zna natomiast układu kart u obrońców (widzi tylko swoje ręce). Wistujący starają się przeszkodzić w realizacji kontraktu i doprowadzić do wpadki - nie widzą swoich kart tak jak rozgrywający, za to widzą karty dziadka (też widzą dwie ręce) - zauważ, że 50% kart pozostaje nieznanych zarówno dla rozgrywającego (karty u obydwu obrońców) jak i dla każdego z obrońców (karty u rozgrywającego oraz partnera).

Dalsza gra jest bardzo prosta - po wiście rozgrywający dokłada kartę z dziadka, podobnie drugi z obrońców a na końcu sam rozgrywający. Najstarsza karta bierze lewę - gracz który wziął lewę zyskuje prawo wyjścia w lewie następnej. UWAGA! MUSIMY BEZWZGLĘDNIE DOKŁADAĆ DO KOLORU! Złamanie tej zasady jest jednym z cięższych wykroczeń w trakcie gry. NIE MA OBOWIĄZKU PRZEBIJANIA! Jeśli np. zagrana została 8kier.gif, a my mamy kier.gifA1043, to możemy zabić asem, 10-tką albo dołożyć spokojnie 4 lub 3. DOTYCZY TO RÓWNIEŻ ATUTÓW! Nie musimy przebijać gdy tego nie chcemy - gdy nie mamy do koloru możemy spokojnie dorzucić inną kartę.


komentarze [20] skomentuj

Opracował: Pilsener


<<< poprzednia -   4  5  6  7  8  9  10   - następna >>>

Powrót

Copyright © by Pilsener, mail: lp.pw@kereneslip