Menu główne

Abc brydża - krótki kurs dla początkujących

8. Rozgrywam kontrakt!

Z poniższych przykładów dowiesz się, jak zapewnić sobie realizację kontraktu najprostszymi znanymi metodami. Pamiętaj! Nie wystarczy jeszcze wylicytować optymalny kontrakt - trzeba umieć go wygrać! Spójrzmy na przykłady, grasz jako S:


pik.gifAKDxx
kier.gifKxx
karo.gifxxx
trefl.gifxx
W N E S
- - - pas
pas 1pik.gif pas 2pik.gif
pas pas pas -

Kontrakt ostateczny to 2pik.gif. Wiesz ile to lew, kto rozgrywa i kto wistuje? Na wiście Ktrefl.gif. Potrafimy policzyć co weźmie rozgrywający? Na pewno weźmie Atrefl.gif, A i Kkier.gif, w karach na blotki raczej nic - ma trzy 100% wziątki. A w pikach? Ma 10 atutów, przeciwnicy zatem tylko 3. Weźmie wszystkie 5 pików! Po zagraniu 3 razy AK i Dpik.gif przeciwnicy nie będą już mieli pików, zatem 2 ostatnie piki będą jedyne i wezmą lewy. Gdyby atu były kier.gif, to już pierwszy Apik.gif mógłby zostać przebity kierem przez przeciwnika - dlatego uzgadnia się kolor minimum 8-miokartowy na połączonych rękach - zapewnia to przewagę atutową. Rozgrywka prosta: odebranie przeciwnikom atutów i ściąganie  lew w pozostałych kolorach - razem 8 lew - kontrakt został zrealizowany i zgarnęliśmy premię za częściówkę. Pamiętaj! Jeśli tylko się da odbieraj przeciwnikom atuty! Nie robiąc tego narażasz się że np. Twój A lub K kier zostanie przebity pikiem! Wtedy nie uda Ci się wygrać gry.

pik.gifxxx
kier.gifD
karo.gifAD10xx
trefl.gifJ10xx
stolik.gif pik.gif-
kier.gifJ10xxxx
karo.gifKJ
trefl.gifKDxxx
pik.gifJ10xxx
kier.gifAxx
karo.gifxxx
trefl.gifAx

pik.gifxxx
kier.gifKxxx
karo.gifKxx
trefl.gifKxx
W N E S
- - - 1NT
pas 3NT pas pas
pas - - -

Wist Dtrefl.gif. Jak rozegrasz? Nie ma koloru atutowego, musisz wziąć 9 lew. Liczmy: AKkier.gif, AKkaro.gif, AKtrefl.gif to razem 6. Gdzie pozostałe 3? W pikach! Masz KDJ10, brakuje asa, ale po oddaniu na asa weźmiesz na D, J i 10 - 3 lewy. 3+6 = 9 - zrealizujesz kontrakt. Rozgrywka jest prosta - bijesz D karo asem lub królem i grasz pika. Pamiętaj! Jeśli zabijesz w dziadku - to musisz zagrywać z dziadka - jeśli w ręku to z ręki! Bijesz zatem np. w stole i grasz stamtąd małego pika i kładziesz z ręki króla. Jeśli as pik nie wziął to grasz D a potem waleta - tak aż weźmiesz 3 lewy - następnie ściągasz swoje asy i króle w pozostałych kolorach - razem 9. Pozostaje tylko zapisać premię za końcówkę.

pik.gifAxx
kier.gifxx
karo.gifDJx
trefl.gifDJ10xx
stolik.gif pik.gifxxx
kier.gifDJ10x
karo.gif10xxx
trefl.gifxx
pik.gifKDJ10
kier.gifAxx
karo.gifAxx
trefl.gifAxx

pik.gifKx
kier.gifKxx
karo.gifKxxxx
trefl.gifxxx
W N E S
- - - 1NT
pas 3NT pas pas
pas - - -

Wist Dpik.gif. Jak rozegrasz? Liczmy: AK pik + AK kier + AK karo + A trefl = 7. Gdzie pozostałe 2? W karach! Gdy mamy długi kolor, możemy w nim wyrobić tak zwane FORTY. Gramy A karo, K karo i małe karo. Liczmy! A karo- poszły 4 kara, K karo - poszły znów 4 kara, małe karo i jeden z przeciwników bierze, drugi też dokłada karo a my wyrzucamy spokojnie pika, kiera lub trefla. Ile kar poszło? 4+4+3 = 11. Zostały 2 kara w stole które biorą lewy! Wszystkich kar jest tylko 13... Pamiętaj - mając długi kolor opłaca się w nim oddać lewę przeciwnikom, żeby potem zgarnąć forty, czyli wyrobione blotki. W tym wypadku weźmiemy 4 kara i 5 lew w pozostałych kolorach - razem 9.

pik.gifDJ10xxx
kier.gif10x
karo.gifD10x
trefl.gifK10
stolik.gif pik.gifxx
kier.gifDJxx
karo.gifJxx
trefl.gifDJxx
pik.gifAxx
kier.gifAxxx
karo.gifAx
trefl.gifAxxx

pik.gifDJx
kier.gifKxxxx
karo.gifxxx
trefl.gifJx
W N E S
- - - 1pik.gif
pas 2pik.gif pas 4pik.gif
pas pas pas -

Wist Ktrefl.gif. Jak rozegrasz? Nie jest dobrze - masz tylko 9 lew. W dodatku grozi Ci, że zaraz oddasz 3 kara, trefla i przegrasz. Na szczęście są kiery - grasz A kier, K kier i przebijasz pikiem kiera! Gdy oboje przeciwnicy dołożą zyskujesz dwie forty kierowe. A co z atutami? W rozgrywce bardzo ważna jest KOMUNIKACJA - jak ściągniesz atuty to nie dojdziesz do kierów w stole... Gdy z kolei nie ściągniesz atutów to mogą Ci przebić lub nadbić kiera pikiem. Czy da się osiągnąć kompromis? Tak! Bijesz Ktrefl.gif asem, zagraj Apik.gif, potem Akier.gif, Kkier.gif i mały kier przebity 10! w ręku. Gdy kiery spadną wszystkie to ściągasz resztę atutów utrzymując się Dpik.gif w stole i wykorzystujesz forty kierowe. A gdy się nie podzielą? Grasz drugi raz pika do J w stole (liczysz piki czy wszystkie spadły), przebijasz kolejnego kiera KRÓLEM i grasz pikiem do D w stole (odbierając obrońcom ewentualnego ostatniego atuta) i na dobrego kiera wyrzucisz sobie przegrywające karo lub trefla. Ile to lew? 6 pikowych, A trefl, AK kier i forta kierowa - razem 10!

pik.gifxxx
kier.gifxx
karo.gifADx
trefl.gifKDxxx
stolik.gif pik.gifx
kier.gifDJ10x
karo.gifKJ10x
trefl.gifJ10xx
pik.gifAK10xxx
kier.gifAx
karo.gifxxx
trefl.gifAx

pik.gifDJxx
kier.gifx
karo.gifDJx
trefl.gifJxxxx
W N E S
- - - 1pik.gif
pas 2pik.gif pas 4pik.gif
pas pas pas -

Wist Kkier.gif. Jak rozegrasz? Z góry lew masz 8. Gdzie 2 brakujące? W atutach! Zabij kiera asem, przebij kiera waletem w stole, cofnij się pikiem do ręki, przebij znów kiera w stole - tym razem damą, odbierz ostatniego atuta przeciwnikom i ściągnij pozostałe lewy. Przebijając w stole pikiem zyskujesz - bo 6 pików z ręki i tak weźmiesz! W tym rozdaniu można wziąć aż 8 lew atutowych. Można też próbować przebijać trefle w ręku, ale w ten sposób nic nie zyskujesz! Pamiętaj - przebijaj tam, gdzie masz krótsze atuty!

pik.gifxx
kier.gifKD10xx
karo.gifxxxx
trefl.gifDx
stolik.gif pik.gifx
kier.gifJxxx
karo.gifAK10x
trefl.gifK10xx
pik.gifAK10xxx
kier.gifAxx
karo.gifxx
trefl.gifAx

Podsumowując: Czego się nauczyliśmy? Wiemy, że najlepiej kiedy kontrakt jest Z GÓRY - ściągamy swoje wziątki i po krzyku. Czasem musimy wyrabiać LEWY HONOROWE: mając np. KDJ oddajemy przeciwnikowi na asa i zyskujemy dwie wziątki na damę i waleta. Przydają się nam także LEWY BLOTKOWE - tak zwane FORTY. Uzyskujemy je grając w nasz długi kolor (co najmniej 7-miokartowy). Ważnym elementem są atuty (w wypadku kontraktów kolorowych), atuty przydają się nam do dwóch celów: Po pierwsze, pomagają nam wyrabiać forty (tak jak w przedostatnim przykładzie), po drugie - uniemożliwiają przeciwnikowi odebranie jego fort. Dzięki atutom kontrolujemy grę! Możemy także zyskać lewę przebijając tam, gdzie mamy krótsze atuty (przykład ostatni). Gra w atu daje o wiele większe możliwości - pamiętajmy o tym! Dlatego szukanie optymalnego koloru podczas licytacji jest tak istotne.

Bardzo ważne jest liczenie - musimy liczyć nie tylko asy i króle (figury), ale także blotki! Na początek liczmy honory, czyli asy, króle, damy, walety oraz dziesiątki a także ile kart poszło w jakim kolorze. Musimy umieć liczyć do 13! - bo tyle właśnie kart jest w jednym kolorze. Pamiętaj - przeciwnik też człowiek i może się pomylić - wyrzuci ważną blotkę wyrabiając nam forty a my nie liczyliśmy i nie wykorzystamy tego... jak komuś nie chce się liczyć niech sobie daruje grę w brydża.


komentarze [20] skomentuj

Opracował: Pilsener


<<< poprzednia -   5  6  7  8  9  10  11   - następna >>>

Powrót

Copyright © by Pilsener, mail: lp.pw@kereneslip